Hus

Vad är en bra influencer?

single-image

På de senare åren har det uppstått ett nytt sätt att fånga kunders intresse. Det kallas influencer marketing och är något som ska användas med omtanke. När influencers lyckas med att få inflytande på sin följarskara, är det för att de litar på vederbörande. Det känns mera äkta med en riktig person, som provat något och berättar för oss hur det gick. Det kan vara en text som handlar om att ha gäster, där ämnet rör sig om förberedelser och tankar man gör sig i det läget. Influencern har precis skaffat en ny service och ser fram emot gästernas ev. reaktion på detta. Den här förväntan nämns kanske bara i två eller tre meningar i en annars ganska lång bloggtext. Ett tjusigt foto på dukningen illustrerar texten. Om du säljer den här servicen, kan en sådan text ha stort inflytande på dina försäljningssiffror. Om samma text istället handlar om hur bra och billig servicen är, samt var man kan köpa den, kanske inte texten har samma effekt. Den luktar reklam och det är det ingen som orkar lyssna på längre. Det känns mera äkta. När de nämner en specifik produkt är det deras egna ord som inte dikterats av någon marknadsföringsavdelning. Dessutom har produkten satts i ett sammanhang som känns naturligt.

 

Är heminredning din grej?

Som småföretagare kanske du följer flera bloggare eller instagrammare? Det kan vara väl värt försöket att kontakta en influencer till heminredning. En bloggare har oftast använt en del år på att bygga upp en följarskara. Dessa litar på bloggarens ord eftersom de över tid har upplevt att det går att lita på just den här skribenten. Ett sådant förtroende är inte något som en influencer skulle riskera, mot att anmäla en produkt eller en service de inte tror på. Vi utgår förstås ifrån att dina varor klarar den här kvalitetstesten.

You may also like